Marriage is poison

På tisdagar är jag labråtta numera. Och även mingelmänniska, går från möte till möte och låtsas syssla med väldigt viktiga grejer. Ska rädda världen från brist på rent vatten osv. Det vill jag väl innerst inne men man förstår hur lång tid det tar att få ut något på marknaden, hur mycket pengarna styr vart fokus ska ligga. Inte människor, människor är får styrda av pengar.
”Du har alltid haft en revolutionärsanda” säger min mamma till mig ibland. Ja när kraften fanns. Jag är numera mest bitter.

Idag satt vi vid lunchbordet, jag, Mats, spanjorskan, Jacob och Ewa. Professorn och Per, vår VD joinade oss efter en liten stund.
”You know Nat..” säger Ewa som alltid har den sämsta timingen, ”if you want to look for a guy in a suit why don’t you go to this thursday bar. That’s only people from CBS (Copenhagen Business School) and they have to wear a suit”.
”Are we sure we picked the right table?” säger professorn skrattandes till Per. Jag såg mest uttråkad ut. Suck, ibland är det läge att vara seriös mellan gångerna så folk kan ta en på allvar.
”Isn’t that just students?” frågade jag Eva.
”Yes but they wear a suit”.
”Still disgusting!”
”Well in that case you should go to this other bar”, säger Per och slängde in sig i konversationen.
”What is that?” frågade jag och var lite lättad att Per har lite humor.
”That’s where finance people hang out”
”I see..iiiinteresting” sa jag skojandes igen och drog ut på i:na. ”Are you coming this friday to Kassen?”
”This friday?” frågade han förvånad.
”Yeah you know..the cocktails thing with the company, did you get my email?”
”Yeah yeah I did.. are you trying to get some people to the event?”
”Well yes, I am a bit short on people but we’re still a crew so the event is happening”
”I’ll be in Germany then”.
”Oh..with your family?”
”No no..only business”
”So you’re telling me.. that you’ll be around a lot of suits?” sa jag och vi skrattade båda två.
”I surely will” sa Per och log.
”Professor.. are you coming this friday?”
”I have to check.. I’m not sure if I have any plans with my wife”
”Aaaahh.. you’re on husband duty!” sa jag och vi skrattade högt igen.
”Yes yes, I’ve been on husband duty all this week” sa professorn med glimten i ögat och suckade.
”And Ollie? I wonder if he is coming?”
”He’s on husband duty too” säger Per, ”he has to fix the roof because it has been raining in inside”
”He started when we were at the festival..” säger professorn och rycker på axlarna.
”Ahh..so that was the arrangement, he gets to go to the festival as long as he promises to fix the roof afterwards”.
”Yes exactly.. it is a full time job this marriage thing” säger professorn igen.
”I should get married, it sounds like a lot of fun” sa jag med min onda röst. De skrattade i kör.
”Yes isn’t that what your grandma has been bugging you about all along?” säger Per och skrattar.
”You know..in swedish the word marriage also means poison, I’m thinking there must be some truth to that”.
Professorn skrattade högst denna gången. ”Yes indeed, it’s the same word in danish, gift, hahaha”.

Vi reste oss upp från bordet och gick för att lämna tallrikarna i diskmaskinen. Det hade redan bildats en hög utanför diskmaskinen.
”You know..” sa jag till Sølver, ”I love it when the machine is already started because then I don’t have to think an extra time”
”Yeah..one less move”. Sølver såg också nöjd ut.
”Saving on my muscles. Should we take the stairs up?” Kineserna från fjärde våningen väntade på hissen och vi hade aldrig kunnat klämma in oss där med kaffekopparna i handen.
”Let’s just wait for the second round” sa Sølver och log nöjd. Idag är vi lata.

Kommentera

