Nat goes dansk

Nyss på språkskolan.


”Nat kan jag höra hur du räknar från ett till tjugo?”
säger läraren på danska. Vi hade alla hörlurar och mikrofoner på oss.
”Jag ska bara bläddra till rätt sida, kommer inte ihåg de utantill”. Läraren skrattade.
”Okej.. et, to, trre..”
”Nej, inte trree..tree. Vi har inga hårda r i danmark”

Meh jag är från Göteborg, där har vi minsann inga skånska r. Det sa jag inte högt.

”tre, fire, fem, ss..seks..sss..syyyv, faan,syv, ooott..dd?..otte, fan jävla ord, ni (sa jag helt nöjd), ti (jag är pro), elleve, ttt..tolv!, nej säg efter mig toolv..tolv vad? vad är detta t blir till d och lv blir också till d?”
”Okej tak”
”mmhmm..”

Jag kommer aldrig att lära mig det här språket.

Kommentera

