24

Att vakna av saknad, titta sig omkring för att se vart jag befinner mig. I en annan värld, flera miljoner år sedan du slöt dina vackra gröna ögon. Jag ser ditt ansikte någonstans i minnet, detaljerna är inte lika klara längre men du är så närvarande. Jag minns din lukt, ditt blonda hår och dina taniga armar. Jag minns den dagen när du köpte en snickers till mig och la den på bordet i vardagsrummet så att jag skulle få det när jag vaknade. Du var tolv eller tretton år då och fick inte leva så mycket längre till. Men vem visste då att livet skulle ta en annan vändning, att vi skulle vara de som blev kvar och försökte att samla ihop alla bitar av ett sönderslaget liv. Hur sorgen tog över och planterade ett mörker i våra hjärtan.

Jag minns när du frågade mig om jag kunde fixa ditt hår så det såg fint ut. Du delade bord i skolan med en av de vackraste tjejerna. Hon var en av dina närmsta vänner och hon la alltid märke till om du hade nya kläder eller om du hade gelé i håret. Hon var den första som ringde när hon hade hört, ”snälla säg att det inte är han, snälla säg att han lever”. Hon fick höra att du inte var där då medan vi andra grät i bakgrunden.

Jag minns hur vi alltid bråkade om vems rummet var, jag tycktes mig ha ensamrätt till rummet för att jag var äldst, du skulle absolut kräva din del av rummet. Jag minns när vi tog på oss alla vinterkläder mitt på sommaren för att en bidrottning hade tagit sig innanför fönstret och det kändes som krig, vi tog fram våra tennisrack och andra vapen medan hjärtat slog hårt av rädsla.

Hur ditt hjärta slutade slå, hur du kunde försvinna någonstans och inte finnas längre. Ditt leende och skratt försvann, jag minns knappt hur du lät. Jag vågar inte känna efter, det gör så ont.

Du skulle ha blivit 24 år idag. Tjugofyra år. Vi skulle ha levt båda två någonstans i den här världen och jag skulle ha skickat massa bra låtar till dig. Ditt hår skulle kanske ha blivit mörkare, gyllene brunt men dina gröna ögon hade behållit den pojaktiga kaxigheten. Du kanske också hade blivit ingenjör fast i något annat ämne. Maskinteknik hade jag kunnat tänka mig eller astrofysik. Eller stilig i kostym på industriell ekonomi.

Jag fick aldrig se dig växa upp till en man, jag minns den här taniga pojken som alltid skulle skoja till det och retas med folk. Jag minns ditt stora hjärta och jag minns när jag satt bakom dig i vårt vardagsrum, omringad av kompisar. På teven spelades ”I’ll be missing you” och jag minns hur jag i tystnad bad att det aldrig skulle hända något till dig för jag skulle inte klara mig.

Jag saknar dig kära lillebror!

19 comments
  1. Julia said:

    Åh herrejävlar vad sorgligt!! :/ finns inga ord. Är övertygad om att han vakar över dig!

    • Tack Julia, jag tänker väldigt mycket på honom och saknar honom varje dag. Det är 10 år sen nu och ibland känns det som igår när allting hände. Kram <3

      • Julia said:

        <3 sänder en tanke till din bror i himlen. Bara för att :) kram

      • *tårar* <3

  2. Linnéa S said:

    Åh herregud. Så fruktansvärt hemskt, men väldigt vackert och värdigt skrivet.
    Beklagar sorgen otroligt mycket. Tusen kramar fina fina du <3

    • Tack fina, jag kämpar idag, det är en väldigt svår dag för mig. Kram <3

  3. Linnéa said:

    Åh, nejnejnejnej. Inte bästa lillebror. Att du lyckas hitta rätt ord bland all sorg är fantastiskt. Skickar styrka i tusental <3

    • Tack Linnéa, jag saknar honom så mycket <3

  4. Många kramar till dig, är också övertygad om att han vakar över dig, och på något osynligt sätt ger dig sin närhet. <3

  5. Ninni said:

    <3!!! Beklagar sorgen tusen gånger om. Du är så jävla stark, jag dör. Massa styrkekramar!

    • Tack, det värmer och hjärta tillbaka (vet inte hur man gör de med mobilen)

  6. Pingback: 25 | thesadbox

Kommentera

