There is a whole world waiting for you

(före Edwards tid)

Jag minns när jag kunde sitta och titta på den här videon på repeat i min gamla lägenhet i Göteborg. När allting var så hopplöst och om jag gör slut med honom så kommer jag aldrig att träffa någon annan, jag kommer att dö ensam, jag vet inte ens hur man träffar folk. Jag har aldrig tyckt om förändring, det kan vara för att förändring har inneburit att byta inriktningar helt i livet vid ett flertal tillfällen och det skrämmer mig. Jag associerar förändring med ångest, med att förlora familjemedlemmar, med att behöva lämna allting och börja om på nytt.

Men det ryser i kroppen när Klaus säger till Caroline:

“And I could let you die. If that’s what you want. If you really believe your existence has no meaning. I’ve thought about it myself once or twice over the centuries, truth be told. But I’ll let you in on a little secret. There’s a whole world out there waiting for you. Great cities, and art, and music… genuine beauty. And you can have all of it. You can have a thousand more birthdays. All you have to do is ask.”

Det kanske är nu som man börjar inse storheten med den här världen, det är inte bara han, det finns många människor på den här jorden. Någon gång kommer man, liksom molekyler, att kollidera med andra. En sådan främmande tanke men ändå, världen är stor och jag känner mig liten och obetydlig och Edward sover i sin säng ovetandes om att jag tänker på honom. Någon annanstans i den här världen finns det en annan och vi har inte träffats än, han finns inte i mina drömmar än. När man byter inriktning i livet skapar man en miljon andra vägar, saker förändras. Jag kanske träffar honom, jag kanske träffar en annan, vem vet vilken väg jag tar. Någon gång kommer Edward att bytas ut av andra karaktärer för den tomheten han lämnade efter sig håller på att fyllas ut av annat. Edward finns inte där för att hålla de delarna vid liv och de dör sakta, en del av mig dör och nya delar föds. Men jag finns kvar, än har jag inte blivit till aska. Världen är stor.

1 comment
  1. Linnea said:

    Det ar sa sant.
    Det ar lite det som skrammer livet ur mig och ger mig hopp na samma gang.

Kommentera

